Waarom Nederlands leren als je toch meer uitsluiting dan insluiting ervaart?
👉 Naarmate migranten het Nederlands beter onder de knie krijgen, gaan zij het negatieve discours – als zouden ze ongekwalificeerd en zelfs bedreigend zijn – beter begrijpen.
👉 In een recente proefschrift onderzocht Moos Pozzo van de Vrije Universiteit Amsterdam hoe jonge vluchtelingen tussen 12 en 23 jaar hun taalstrategieën ontwikkelen en aanpassen vanaf hun komst in Nederland.
👉 Via steeds wisselende taalstrategieën en skills waarbij ze al spelend hun talenkennis inzetten, ontwikkelen deze jongeren zich voortdurend:
✔️ ze overwinnen tegenslagen en obstakels;
✔️ ze creëren en verspreiden positieve verhalen over zichzelf;
✔️ ze dragen bij aan verschillende contexten waar ze deel van uitmaken (co-creaties);
✔️ ze passen zich makkelijker aan aan een snel veranderende en diverse samenleving.
➡️ Competenties en kwaliteiten waar zowel beleidsmakers als bedrijfsleiders hun voordeel mee kunnen doen.
Het talent van deze jonge migranten blijft nog te vaak onopgemerkt of onderbenut door de vaak negatieve beeldvorming in de media.
Denk jij hier anders over?
Wil je anderstalige werkzoekenden jobkansen geven?
Contacteer me gerust via elke.horemans@talententelers.be
Organisaties in mijn netwerk tippen me regelmatig interessante profielen.