Ook HR ontsnapt niet aan de Metaverse

Leestijd: 2 minuten

 

Wat zou de meerwaarde kunnen zijn?

Hoe kan de Metaverse de rekrutering en de onboarding binnen jouw bedrijf vergemakkelijken?

Hoe kan de Metaverse de huidige kloof tussen jou en talentvolle kandidaten met diverse achtergronden helpen verkleinen, zodat je hen niet alleen beter kan bereiken, maar ook kan overtuigen om aan boord te komen én te blijven?

Wat is de Metaverse?  

Een netwerk van aan elkaar gekoppelde virtuele 3D-ruimtes waarin gebruikers, vaak d.m.v. avatars, interactief kunnen rondkijken en interageren (bron: Wikipedia).

Covid heeft de overstap naar het hybride werkmodel versneld. De Metaverse kan de beleving van remote werken, en van de contactmomenten met jouw bedrijf in het algemeen, optimaliseren.

Een ‘ver-van-mijn-bed-show’?

De virtuele wereld is niet langer een ‘ver-van-mijn-bed-show’. Dat illustreren de inspirerende toepassingsvoorbeelden en de levendige discussies rond ethiek en privacy. Over de (verwachte) impact van de Metaverse op o.a. talent acquisition, verneem je meer via deze link.

Hoe kan de Metaverse jouw D&I-beleid ondersteunen?

Zelf zie ik vanuit mijn expertise en ervaring als hr-adviseur en mentor van gekwalificeerde werkzoekenden met een migratieachtergrond en/of met een arbeidsbeperking, vooral veel kansen en voordelen. De Metaverse kan er o.m. voor zorgen dat individuele verschillen minder een obstakel gaan vormen of als zodanig gaan aanvoelen.

Enkele fictieve voorbeelden

  1. Een sollicitant met een gebrekkige kennis van het NL kan een toekomstige werkgever in zijn 3D virtuele portfolio rondleiden en hem introduceren bij vorige opdrachtgevers via 3D virtuele ruimtes in de hoop hem van zijn expertise te kunnen overtuigen;
  2. Een werkgever kan een autismevriendelijke werkomgeving faciliteren door in de Metaverse van zijn bedrijf een inleefparcours voor zijn personeel te organiseren;
  3. In de Metaverse kunnen noodzakelijke werkplekaanpassingen voor een concrete kandidaat-sollicitant gesimuleerd, berekend en besproken worden met de betrokken leidinggevenden en de aankoopdienst.
  4. Een recruiter kan via een 3D observatiemoment een geselecteerde kandidaat in de Metaverse van het bedrijf laten kennismaken met zijn toekomstige collega’s, de werkplek en de jobinhoud;
  5. Een 3D virtueel onboarding programma helpt risico’s in kaart te brengen die gepaard kunnen gaan met de aanwerving van talenten met een diverse achtergrond. Nieuwkomers kunnen op voorhand zelf vanuit hun ervaringsdeskundigheid tips formuleren al dan niet i.s.m. andere experten (preventie).

Stel dat je nu even luidop mag dromen (net als ik), voor welke uitdagingen binnen jouw bedrijf zou de Metaverse een oplossing kunnen bieden?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Call Now Button