Eind februari, net voor de uitbraak van het coronavirus COVID-19, besloot ik een blog te starten over mentoring voor anderstalige nieuwkomers. Voor wie niet zo vertrouwd is met de term ‘mentoring’ in deze context, eerst een woordje uitleg: een persoon met meer ervaring in de lokale, regionale en nationale structuren en tradities (mentor) begeleidt een minder ervaren persoon (mentee), met als doel de mentee te helpen een hoger kennisniveau te bereiken. De mentor zet zijn kennis, expertise en werkervaring in om de mentee vooruit te helpen in de realisatie van zijn of haar doelen. Beiden spreken elkaar regelmatig, op vrijwillige basis en gedurende een afgesproken periode gaande van doorgaans drie maanden tot een jaar. Vaak blijven ze elkaar ook hierna nog contacteren wanneer ze behoefte hebben aan een klankbord. Ik schrijf wel degelijk ‘ze’ want ook voor de mentor zijn die ontmoetingen en contacten erg leerrijk, bijvoorbeeld omdat de mentee een frisse blik kan werpen op praktijken en ideeën.
Op drie weken tijd zijn we in een totaal nieuwe, ietwat surrealistische wereld terechtgekomen. Corona beheerst ons leven. We moeten afstand leren nemen van onze gewoonten, onze prioriteiten herschikken, vertragen, nieuwe daginvullingen en structuren bedenken, afkicken van intense sociale contacten, nieuwe omgangsvormen toepassen, … Leve de sociale media! Platformen en solidariteitsacties schieten als paddenstoelen uit de grond om mensen in nood te helpen en vereenzaming te bestrijden. Deze golf van burgerzin zette me aan het denken. Wat als ik vrijwilligers zou vinden om samen met anderstalige nieuwkomers Nederlands te oefenen via sociale media (al dan niet met beeld én gratis)? Misschien een interessant experiment voor wie op een laagdrempelige manier kennis wil maken met deze vorm van mentoring?
De Mechelse vluchtelingenorganisatie Welcome in Mechelen vzw heeft noodgedwongen al haar taalinitiatieven stopgezet. Leergierige nieuwkomers missen hun vaste oefenmomenten Nederlands én het sociaal contact met de vrijwilligers. Hun sociaal netwerk is vaak erg beperkt waardoor sommigen hun Nederlands dreigen te verleren. Immers, niet iedereen zet gemakkelijk de stap naar films met Nederlandstalige ondertitels of luistert naar Vlaamse radiozenders. Dit hangt onder andere af van hun taalniveau en leervermogen. Centra voor volwassenenonderwijs zijn gesloten en dus verhuizen de cursussen Nederlands Tweede Taal (NT2) voor de inburgeraars naar nieuwe platformen voor afstandsonderwijs. Maar niet alle cursisten beschikken over een computer. Leerkrachten schakelen voor hen over op FaceTime, WhatsApp en Instagram. De computers in de bibliotheken zijn immers onbereikbaar en afspreken bij een medecursist om een computer te delen is momenteel uit den boze.
Ik heb toegang tot een groep gemotiveerde inburgeraars, anderstalige nieuwkomers die graag Nederlands oefenen via informele gesprekken (kandidaat-mentees). Nu is het zaak om enkele kandidaat-mentoren te vinden die via sociale media Nederlands met hen willen oefenen. Vandaar mijn oproep op deze blog om je als kandidaat-mentor op te geven. Vervolgens breng ik je in contact met een kandidaat-mentee. Dit sociaal engagement gebeurt op vrijwillige basis en stopt zodra één van de betrokkenen dit wenst. Mentor en mentee kunnen verder onderling afspraken maken over de frequentie van het contact, de duur, de onderwerpen en dergelijke.
Het spreekt vanzelf dat de mentor een houding aanneemt die getuigt van
- interesse voor andere culturen
- inlevingsvermogen
- integriteit
- respect
- geduld.
Nog drie tips:
- Hanteer duidelijke taal zonder betuttelend over te komen.
- Spreek geen dialect.
- Praat niet te snel (ik spreek uit ervaring :)).
Wat kan ik voor jou doen naast het zoeken van een mentee?
- Je vragen beantwoorden met betrekking tot dit experiment: het verloop van het contact, taaltips, …
- Basisinformatie geven over aanverwante thema’s zoals migratie, de asielprocedure, het inburgeringstraject, …
- Doorverwijzen naar informatieve websites of organisaties van de sociale kaart.
- Een klankbord zijn.
Heb ik je interesse gewekt en wil je als mentor aan de slag?
- Stuur dan een mail naar elke@talententelers.be en stel je kandidaat.
- Bezorg me enkele weetjes over jouw persoon die ik aan je kandidaat-mentee mag doorgeven. Andersom verzamel ik ook wat informatie over je nieuwe gesprekspartner zodat je een basis hebt om jullie gesprekken te doen groeien.
- Vermeld in je mail via welk sociaal medium je bij voorkeur communiceert.
- Heb je een suggestie die je rol als mentor zou kunnen vergemakkelijken, laat het me weten!
Tot snel?
Warme groet,
Elke
Dag Elke
Ik wil me inzetten als mentor. Meestal ben ik 1x/week aanwezig bij de conversatielessen van CVO-TSM Frederik de Merodestraat te Mechelen. Ik was hier bij het begin en nog steeds heel interessant om te doen.
Regelmatig ga ik op wandel met een anderstalige om vooral te spreken, maar ja… nu niet meer mogelijk! Ik ben het ook gewoon om te sms’sen -whatsappen met verschillende mensen. Als ze fouten schrijven verbeter ik met een *.
Ik ben perfect Franstalig en beheers goed het Engels.
Dag Thierry,
Bedankt voor je fijne reactie! Heel blij dat de mannen zich nu ook beginnen aan te melden als mentor :). Ik volg je op Facebook en Instagram en heb het gevoel je al een beetje te kennen. Ik geniet van je mooie foto’s.
Ik ga voor jou op zoek naar een mentee en laat je snel iets weten.
Elke
Hey Elke,
Ik ben in het verleden al coach geweest bij Samen Inburgeren. Je schrijft dat de CVO’s gesloten zijn, maar ik geef wel nog elke dag les in Whatsapp aan mijn twee klassen. Ik wil gerust nogeens een mentee onder mijn vleugels nemen in deze Corontijden.
Dag Sven,
Jij bent een held. Fantastisch dat jij via Whatsapp nt2-les blijft geven! 1 van mijn mentoren zoekt tips om met okan-lln in contact te blijven en ze aan te zetten om NL te praten/lezen (school in Sint Niklaas). Misschien kan ik jullie in contact brengen?
Sven, ik zoek voor jou een kandidaat-mentee en laat asap iets van me horen.
Bedankt!
Elke