De troeven van een challenge

Leestijd: 2 minuten

 

Welke challenge?

In december 2020 besloot ik een challenge te lanceren op LinkedIn: #12companies4ajob.  Ik had als mentor voor Duo for a Job net een succesvol traject opzitten samen met mijn Mexicaanse mentee, Carla. In januari startte ze als jobcoach bij AIF+ vzw in Leuven. Hoe groot zou de impact wel niet zijn als ook bedrijven werkzoekende nieuwkomers naar werk zouden begeleiden?

Ik ging op zoek naar twaalf bedrijven die gedurende één jaar een hoogopgeleide anderstalige werkzoekende uit een niet-EU-land wilden ondersteunen. De begeleiding is coronaproof. Virtuele buddy’s staan met hun ‘poulain’ in contact via Whatsapp, Slack en videochat. Ze kunnen via een lerend netwerk tips, ervaringen, vacatures en contacten uitwisselen. Uit onderzoek blijkt, en dat is ook mijn ervaring, dat twee kritische succesfactoren jobkansen verhogen: 1. warme introducties binnen nieuwe netwerken, 2. begeleiding op maat van de werkzoekende.

Wat houdt die challenge concreet in?

Gedurende één jaar ondersteunt een team van virtuele buddy’s een werkzoekende nieuwkomer bij zijn zoektocht naar werk. De buddy’s spreken zelf onderling af wie wanneer beschikbaar is. Kleine gerichte ‘zetjes’ zijn vaak effectiever om iemand in beweging te houden dan een video call van één uur. Voorbeelden van ondersteuning:

  • vacatures helpen ‘decoderen’,
  • uitleg geven over de gangbare codes in sectoren en bedrijven,
  • wijzen op nuttige nieuwsbrieven met info over trends en evenementen,
  • wijzen op nuttige websites om vakjargon in te oefenen,
  • een LinkedIn-profiel optimaliseren,
  • sollicitatiegesprekken inoefenen,
  • emotionele steun geven – een compliment kan zoveel deugd doen,
  • een klankbord aanbieden, …

Stand van zaken

Intussen hebben negen bedrijven de challenge omarmd. Ze stellen gedurende één jaar één of meerdere team(s) van virtuele buddy’s ter beschikking. De deelnemers hebben expertise in uiteenlopende sectoren:

  • IT,
  • Taaltrainingen,
  • Waterbeheer,
  • Ledenbewegingen,
  • Autoaccessoires,
  • HR, …

Welke lessen heb ik tot nu toe getrokken?

Een maatschappelijke challenge biedt veel voordelen. Een challenge

  • opent deuren;
  • triggert en verbindt;
  • wekt sympathie op;
  • biedt leerkansen;
  • geeft veel voldoening;
  • is een laagdrempelige netwerkmethodiek;
  • verhoogt je zichtbaarheid;
  • is inpasbaar in beleidsdoelstellingen;
  • is een manier om iemands expertise en aanpak te leren kennen;
  • effent het pad naar betaalde opdrachten.

Heb jij zelf ook ervaring met een challenge en wil je er graag over uitwisselen? Geef me een seintje en we plannen een virtueel koffiemoment in. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *